"

Je medewerkers, partners en klanten geloven in wat je doet, als je het doet vanuit je hart.

Nicholas Hurenkamp

Noble Achiever, Flexpert 

Als sustainable sourcing- en production specialist weet Nicholas als geen ander hoe fashion ketens in elkaar steken en wat de uitdagingen zijn om deze op een verantwoorde manier in te richten. 

Als mede Noble Achiever én flexpert deelt Nicholas zijn passie en expertise om de retail wereld stap voor stap te verduurzamen. 

Benieuwd naar Nicholas zijn visie op de retailbranche? Lees dan snel verder! 

Waar kom je vandaan?

“Als kind groeide ik op in Zuid-Afrika; ik ben geboren en getogen in Kaapstad. Toen ik twaalf jaar oud was, besloten mijn ouders – vanwege het onstabiele politieke klimaat begin jaren ’90 – naar Nederland te verhuizen. De eeuwige zon, het buitenleven, de bergen en de zee verruilde ik voor een nieuw leven in het ‘volle’ Alphen aan de Rijn. Althans, zo beleefde ik mijn nieuwe thuis. Geen uniform meer maar elke dag in een andere outfit naar school. Voor mij als tiener een lastige periode.”

“Door mijn jaren in Kaapstad heb ik geleerd met een open blik naar de wereld en de mensen om mij heen te kijken. En dat waarde toevoegen aan een duurzaam leven niet altijd uit te drukken is in geld. Mede door mijn studie en werk in Nederland, heb ik gemerkt dat hetzelfde eigenlijk geldt voor het bedrijfsleven. Tijdens een ondernemersbijeenkomst die ik onlangs bezocht, vertelde een ondernemer uitgebreid over hoe duurzaam zijn organisatie ingericht is. Met zijn verhaal maakte hij mij en de mensen om mij heen duidelijk dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet per se een ingewikkelde bedrijfsvoering vereist. Als je maar niet overhaast te werk gaat, maar een (nieuw) duurzaam initiatief stapje voor stapje doorvoert en oog houdt voor de mensen om je heen. Zodra de eerste stap succesvol is genomen, volgt de rest vaak vanzelf. 

Sinds wanneer speelde duurzaamheid voor jou een rol?

Wat is jouw duurzame aanpak?

“Duurzaam ondernemen is een fundamenteel uitgangspunt geworden in mijn leven – zowel privé als zakelijk – en allang niet meer uit idealisme alleen. Ik maak mijn eigen bruiswater en heb zonnepanelen geïnstalleerd op het dak, omdat ik ervan overtuigd ben dat je ook met eenvoudige handelingen al een (kleine) verandering teweeg kunt brengen. Als je ook bedrijfsmatig verduurzaamd vanuit je hart, ben je geloofwaardig voor je medewerkers, partners en klanten. Zij krijgen en houden vertrouwen in de organisatie, en zullen uiteindelijk zelfs ambassadeurs worden. Dat heb ik ook zien gebeuren bij Italvega, het duurzame fietsmerk dat ik in 2016 heb opgezet. “Life is all about the ride”; daar geloof ik heilig in. Genieten en waarderen wat je hebt, en niet alleen kijken naar de uitkomst. Als je vandaag iets voor iemand kunt doen en daarmee voor positieve impact kunt zorgen, waarom zou je dat dan niet doen? 

“In de huidige markt en retailbranche draait het veelal om marge en maximale winst, en soms zetten we lange relaties daarvoor opzij. Dat is jammer. Ik ben van mening dat juist die menselijke relaties van groot belang zijn en elk bedrijf beter wordt van een duurzaam bestaan. Uiteindelijk creëert duurzaamheid namelijk winst voor milieu, mens en portemonnee! 

Duurzaam ondernemen gaat vaak samen met transparantie en innovatie. Nieuwe ideeën en ontwikkelingen krijgen hierdoor sneller en beter voet aan de (bedrijfs-)grond. De investering die je als bedrijf doet, betaalt zich misschien niet direct terug maar levert wel nieuwe kansen en klanten op die bewust voor jou kiezen vanwege je MVO-visie.”

Hoe kijk jij tegen de huidige status van de retailbranche aan?

Wat wil je voor anderen betekenen?

 “Ik wil mijn klanten helpen om inzicht te krijgen in hoe zij ondernemen en welke middelen (water, energie en financieel) zij verbruiken. Ik zie mezelf als opstapje, een duw in de juiste richting en hulp vanuit een ander perspectief. Want als je mensen op het eerste deel van het wandelpad kunt begeleiden, zie je al snel dat ze de rest van de weg alleen kunnen vinden. En daar doe ik het voor.”